Nordön - Tongariro och Mount Doom

Dag två i Taupo gick vi Tongariro Alpine crossing, en 18 km lång vandring 2000 m rakt upp!
Vulkanen jag ska vandra upp på är den som är med i Sagan om ringen filmerna - Mount Doom

Här börjar vår vandring kl: 07.00 på morgonen, än så länge är humöret och konditionen på topp.

Här stiger solen över bergen.

Dit upp ska vi....

Ni ser min skugga, här är jag trött, oj oj oj. Uppförsbacken tar på både knän och kondis.

Nu har vi kommit nästan halvägs och det börjar bli mer WOW - känsla än trötthet. Vyerna från vulkanen är otroliga.

Här har vi gänget!

Vi är glada och lyckliga men fuskar lite om man jämför med den tuffing som saknas. Lena gick hela vägen upp till toppen så hon ligger bakom oss, vi nöjde oss bra med vår vandring. Från denna plats börjar gå neråt, vilket visar sig vara ännu värre än uppåt, haha det är aldrig riktigt bra.

Nu har vi kommit ner från vulkanen och kan beskåda vårt kämpedåd från avstånd, känns jävligt bra!

Resten av vandringen ner mot mål var vacker den med. Efter åtta timmar var vi nere vid bussarna och somnade ganska fort på vägen hem till vandrarhemmet.

Nordön - Taupo

I Taupo stannade vi tre dagar på Rainbow lodge, ett avslappnad och mysigt vandrarhem med skön sammanhållning till de andra backpackerna som bodde där. Första dagen i Taupo vanrade vi till Hauka Falls.

Heta källor med ungefär 42-45 grader där vi badade påvägen tillbaka från fallet.

Här börjar fallet få fart!

Här kommer det.....

......och här försvinner det!

Middag till solnedgången efter en skön dag i Taupo.

Nordön - Två dagar i Wellington

Vi började vår semester med två dagar i huvudstaden, lite sevärdigheter och lite strosande i butikerna. Här står jag med utsickt över Wellington.

Från utsickten gick vi genom en botanisk trädgård och avslutade med en lunch till en blåsorkester.

Ett trevligt café vid hamnen där vi stannade för en kaffe, men varför ta en kaffe när man faktiskt kan dricka en kall öl i sommarvärmen.

Ett kort och lite stressigt besök på nationalmuseet Te Papa. Det var för stort för att hinna med på en dag, men vi försökte få ut så mycket som möjligt på våra timmar bland historia, kultur, natur och djur.

Semester på Nordön - På väg till Pickton och färjan över till Wellington

Åkte lördagen den 14:e februari - Alla hjärtansdag och Min & Jonas 3-årsdag. Stannade vid en "lockout" påvägen där det var väldigt fint. Fruktansvärd väg dit, kringelikrog. Först upp för berget och sedan ner igen... puhhh

Hej Hopp, Nu är vi påväg tjejer!!

Lunch vid havet

Vecka 3 hade vi lunch vid havet, första dagen åkte vi till Rabbit Island.

Evert och Erik badar.

Woooohoooo.......
                                                          ....livet är gött!

På väg igen.

Lokala konstnärer

Måndag 26 januari åkte vi runt till lokala konstnärer i Nelson regionen. Vårt första stopp var hos 71-åriga Christine Boswjik som är känd över hela New Zealand.

Denna blåa skapelse symboliserar en av männen som påverkat hennes liv.

Christines atelje hade en fantastisk utsickt.

Konst, trädgårdsgäs och mera konst..

Till beachen

För första gången under mina två veckor här får jag äntligen ta mig till stranden. Jag och Lena på väg till fots, vi råkar ta en omväg. Som tur är hittar vi en vänlig kvinna på vägen dit som hjälper oss att korta ner vår resa en bit.

50 minuter och 3 blåsor senare är vi framme, men det var det värt. Här är AnnSofie påväg ner i vattnet. på vägen såg vi faktiskt 2 rockor som simmar lungt intill prommenadkanten. Det gjorde mig lite uppmärksam när jag väl kom i vattnet. Men vår lärare Phillip säger att det är oftast ofarligaäven om de kan döda en utan problem. Jag ska nog vara uppmärksam alla fall.

Stingray

Efter avslutning av vår marknadskurs hos Abel Tasman Tourism vandrade vi glatt vidare och hittade ett jätte mysigt ställe som heter Stingray. Allt var verkligen perfekt, själva restaurangen & baren, trevlig personal och god mat. Camilla, Eva och jag trivdes i soffan på innergården.

Till min goda mat fick jag god öl i en hink med is.. mmmmmm!!

Presentation av Abel Tasman Mountain Biking

Andra veckan i skolan fick vi uppdrag av Abel Tasman Tourism som är turistorganisationen i Nelson att göra en marknadsplan till ett företag i regionen. Eva, jag, Lena, Jessica och Mikaela fick åka till Kaiteriteri och träffa Anna Ussher för att lära känna företaget. Detta är i slutet av veckan då vi presenterade vårt arbete. Där efter bjöd de på vin, öl och tilltugg. Ett mycket trevligt sätt att avsluta en kurs.